Netbeheerders Eandis en Infrax plaatsen dit jaar de eerste 750 van in totaal 2500 nieuwe publieke laadpalen voor elektrische wagens in Vlaanderen. In elke gemeente komt zo al minstens één laadpaal te staan.
Het eerste exemplaar in Olen bevindt zich aan de sporthal in de P. Verhaertstraat en werd vandaag officieel ingehuldigd.
Publieke laadpalen zijn belangrijke aanvulling
De Vlaamse Regering wil het aanschaffen en gebruiken van elektrische wagens aanmoedigen omwille van haar geluidsvriendelijk, groen en zuinig karakter.
Omdat publieke laadpalen een belangrijke aanvulling zijn op thuisladen en laden op het werk, hebben de Vlaamse Overheid en netbeheerders Eandis en Infrax samen een spreidingsplan opgemaakt voor 2500 bijkomende publieke laadpalen, waarvan minstens één in elke gemeente in Vlaanderen. De eerste publieke laadpaal in Olen bevindt zich aan de sporthal in de P. Verhaertstraat.
"Op basis van analyses, onafhankelijke studies en ervaring uit het buitenland, werden de beste locaties uitgekozen om de nieuwe laadpunten in te planten bij carpoolparkings, kantoorgebouwen, handelscentra, mobiliteitsknopen en plaatsen voor vrijetijdsbesteding", zegt Frank Vanbrabant, CEO van Infrax.
De plaatsing van de palen wordt over vier jaar gespreid. Dit jaar verschijnen de eerste 750 exemplaren in de straat. Laadpaaloperator Allego staat via een concessie in voor de levering, plaatsing en uitbating van de laadpalen.
Waar wordt meestal opgeladen?
Elektrisch laden werkt anders dan traditioneel tanken. Benzine, diesel of gas tank je onderweg, meestal als je tank bijna leeg is. Elektrisch laden doe je anders.
"Uit studies blijkt dat 70% van de laadbeurten gebeurt in en rond de privéwoning. Daarnaast wordt 20% van de oplaadbehoeften ingevuld door bedrijven die steeds meer laadpunten voorzien voor hun werknemers, bezoekers of klanten om op of bij te laden", verduidelijkt Walter Van den Bossche, CEO van Eandis.
Publieke laadpalen zijn, samen met die in winkel- of sportcentra, aanvullend goed voor de overige 10%. Ze zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en afstanden tussen het opladen thuis (of bij bedrijven) te overbruggen.
Ten slotte zijn er ook steeds meer snelladers langs snelwegen. Om gebruik te kunnen maken van een publieke laadpaal heb je een laadkaart nodig. Dat is een soort bankkaart waarmee je jouw auto op een openbare plaats tegen betaling kan opladen.
"Het is vooral belangrijk dat er voldoende laadpalen komen voor de keren dat we een ander traject afleggen: een vakantie aan zee, een niet-dagelijkse werkverplaatsing of een uitstap naar een pretpark. Pas als mensen ook voor uitzonderlijke ritten voldoende laadmogelijkheden hebben, zullen we hen écht overtuigen om elektrisch te rijden", zegt Bart Tommelein, Vlaams Minister van Energie.
Het is de combinatie van alle types laadpunten die elektrisch rijden in Vlaanderen aantrekkelijk en makkelijk moet maken.
Olen 2020
Het lokaal bestuur Olen is tevreden met de plaatsing van een publieke elektrische laadpaal in zijn gemeente.
"Door in Olen een publieke laadpaal aan te bieden, willen we het gebruik van elektrisch vervoer aanmoedigen", vertelt burgemeester Seppe Bouquillon. "Elektrische wagens stoten geen roetdeeltjes en CO₂ uit en zorgen voor minder fijn stof. Dit alles past perfect in het plan 'Olen 2020', waarbij we als lokaal bestuur tegen 2020 de CO₂-uitstoot met minstens 20% wil verminderen ten opzichte van 2011."
"Binnenkort plaatsen we nog een tweede publieke laadpaal", voegt schepen van milieu Marc Verhulst daaraan toe. "Deze voorzien we naast de mindervalideparkings op de grote betonparking op het dorpsplein. De plaatsingsprocedure wordt binnen enkele weken opgestart."
Links op de foto burgemeester Seppe Bouquillon, rechts schepen van milieu Marc Verhulst / Jolien Baeke /NNieuws.